Historie herleeft met moderne dansvoorstelling ‘Bries’ op Landgoed De Braak – PERSBERICHT

PERSBERICHT
Groningen, 17 juli 2014
—————————————————————

Historie herleeft met moderne dansvoorstelling ‘Bries’ op Landgoed De Braak

Na 90 jaar weer dansvoorstelling op landgoed

In 1924 vormt een vlonder in de vijver van Landgoed De Braak het decor van een Gronings studentenballet ter ere van het 62e lustrum van de universiteit Groningen. Een prachtig plaatje: sierlijke dansers in het midden van de grootste vijver van het toch al indrukwekkende landgoed met haar kronkelende laantjes, doorkijkjes en vijvers. Deze zomer neemt de moderne dansvoorstelling ‘Bries’ het stokje over en verbindt kunst en natuur, heden en verleden met elkaar.

7. Danseres Bries - Trailer Bries

Van verleden naar het heden

De dansvoorstelling ‘Bries’ vindt plaats op het historische landgoed De Braak in Paterswolde. Een bijzonder landgoed bij de grens van de provincies Groningen en Drenthe en ook nu nog een populaire plaats waar studenten en stadjers komen om tot rust te komen. De choreografieën van ‘Bries’ zijn geïnspireerd door het landgoed en worden gedanst in een carrouselvoorstelling via vijf locaties. Samen vertellen zij over romantiek anno nu in een sprookjesachtige sfeer. Projectleider Bas Hendrickx vertelt: “We doen wat 90 jaar geleden ook gedaan is: op een prachtige manier dans, muziek en natuur beleven op hetzelfde historische landgoed, maar nu in het jasje van moderne dans. De bezoeker voeren we hierin mee, al wandelend van dans naar dans.”

Wat is romantiek?

De intenties van choreograaf Inge de Bruine zijn om de bezoeker te laten onderzoeken wat romantiek nu precies is. “Wie heeft er nog tijd om te mijmeren over romantiek? Daarin wil ik mensen prikkelen. Is romantiek wandelen over het landgoed met al haar doorkijkjes, of is het juist jezelf en je liefde verstoppen in een doolhof of achter een haag waar niemand je ziet?” Aan clichés brandt Inge zich niet: “Romantiek associeer je snel met netjes, braaf. Maar romantiek kan ook spannend en wild zijn, vol verlangen voorbij razen. Daarin is nog zoveel te ontdekken.”

Beestjes

Dansen in de natuur, met beestje die uit de bomen vallen of tussen de bladeren op de grond schuilen, vraagt het nodige van de dansers. Eenmaal geconcentreerd aan het dansen, gebruiken de dansers hun omgeving juist als inspiratie. “We dansen niet op een strakke dansvloer, maar in een groene en dynamische omgeving, waar je zintuigen op scherp staan en je bladeren en takjes onder je voeten voelt kraken. Juist de omgeving inspireert en motiveert ons om alles uit ons dansen te halen. De omgeving vult ons dansen aan, en andersom.”

De uitvoeringen van ‘Bries’ zijn een initiatief van Stichting BeeldBepalend en worden op 15, 16, 17, 21, 22 en 23 augustus opgevoerd om 19:00 en 20:30 uur. Meer informatie over ‘Bries’, de voorstellingen en de kaartverkoop vindt u op www.bries2014.stichtingbeeldbepalend.nl.

Bries is ook op Facebook te volgen (facebook.com/BriesDanst) en op Twitter (twitter.com/BriesDanst)

—————————————————————

EINDE PERSBERICHT
Noot voor de redactie

‘Bries’ is een onafhankelijke dansproductie van Stichting BeeldBepalend uit Groningen. De stichting produceert en ondersteunt inspirerende culturele projecten in Noord-Nederland die mensen bewuster maken van hun leefwijze en de (natuurlijke) leefomgeving van henzelf en anderen.